PHOTOBUSINESS weekly• No 214 / 28-10 - 13
Παραιτηθηκε ο Μ. Μπαμπουσης, διευθυντης του Εργαστηριου Φωτογραφιας
Στο τεύχος του περιοδικού ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ που θα κυκλοφορήσει 1 Νοεμβρίου
δημοσιεύουμε μία πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη του γνωστού φωτογράφου και
(πρώην πλέον...) καθηγητή φωτογραφίας στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (ΑΣΚΤ),
Μανώλη Μπαμπούση. Ο κ. Μπαμπούσης στη συνέντευξή του λέει πολλά. Δεν περιορίζεται
μόνον στην θέση που κατέχει η φωτογραφία στο πρόγραμμα μαθημάτων της σχολής αλλά και στο
πώς αντιμετωπίζεται η φωτογραφία στην ΑΣΚΤ.
Όμως ας πάρουμε τα πράγματα με την ιστορική τους σειρά. Η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας μέχρι τα τέλη τoυ εικοστού αιώνα (2000 μ. Χ.) ήταν η μοναδική Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στον πολιτισμένο κόσμο που η φωτογραφία ήταν ανύπαρκτη στο πρόγραμμα σπουδών σε σχέση με την περίοπτη θέση που καταλάμβαναν ζωγραφική,χαρακτική και γλυπτική.
Το 1995, ο αείμνηστος Νίκος Κεσσανλής, τότε πρύτανης της ΑΣΚΤ, θέλησε να διορθώσει τα πράγματα προκηρύσσοντας θέση Αναπληρωτή Καθηγητή (μία βαθμίδα πριν τη θέση του τακτικού καθηγητή) στο γνωστικό αντικείμενο της φωτογραφίας. Απώτερος στόχος: Ο καθηγητής που θα προσλαμβανόταν θα αναλάμβανε την διοργάνωση Κατεύθυνσης/ Τομέα εικαστικής φωτογραφίας. Στην κατεύθυνση αυτή θα υπάγονταν σταδιακά τα πολυμέσα, το βίντεο κλπ.
Όποιος σπουδαστής ακολουθούσε θα μπορούσε να να αποφοιτήσει λαμβάνοντας πτυχίο «εικαστικού φωτογράφου» από την ΑΣΚΤ, ισότιμο με του ζωγράφου, χαράκτη κλπ. που απονέμει σήμερα η Σχολή. Αυτή η ιστορική απόφαση του αξέχαστου Νίκου Κεσσανλή αντί να ενθαρρυνθεί και να υποστηριχθεί όχι μόνον από τους τότε καθηγητές της ΑΣΚΤ αλλά και από την καλλιτεχνική κοινότητα της χώρας μας, δεν έτυχε υποστήριξης αλλά αντίθετα πολεμήθηκε άγρια. (Οι εξαιρέσεις ελάχιστες). Ο καθένας για τους δικούς του λόγους δεν ενέκρινε την πρωτοβουλία Κεσσανλή. Παράγοντες και λοιποί φωτογράφοι από τον ευρύτερο καλλιτεχνικό χώρο θεώρησαν ότι δεν… γεννήθηκε ακόμη στη χώρα μας το πρόσωπο με τα προσόντα που απαιτεί η θέση αυτή και όσοι - μόνον δύο εν τέλει
- υπέβαλαν υποψηφιότητα, λοιδορήθηκαν και κατασυκοφαντήθηκαν με αποτέλεσμα η πρώτη προκήρυξη να αποβεί άκαρπη. Ακολούθησαν επανειλημμένες προκηρύξεις για την κάλυψη της θέσης σε κατώτερη βαθμίδα καθηγητή οι οποίες τελεσφόρησαν μετά την πάροδο πέντε ολόκληρων χρόνων και δη το σωτήριον έτος 1990-2000 με την πρόσληψη του κ. Μανώλη Μπαμπούση. Στα χρόνια που ακολούθησαν ο κ. Μπαμπούσης κατάφερε να οργανώσει με τεράστια προσπάθεια ένα εργαστήριο φωτογραφίας και φυσικά όχι Κατεύθυνση σύμφωνα με την επιθυμία του Κεσσανλή ο οποίος είχε προ πολλού αποχωρήσει από την θέση του πρύτανη και λίγα χρόνια αργότερα από τον μάταιο τούτο κόσμο (2004). Μετά λοιπόν από περίπου δώδεκα χρόνια στην ΑΣΚΤ υπέβαλε πριν λίγες μέρες την παραίτησή του και ο κ. Μπαμπούσης αναφέροντας στην συνέντευξή του ότι ουδέποτε έτυχε της υποστήριξης των καθηγητών της ΑΣΚΤ στις προτάσεις του για αναβάθμιση της τέχνης της φωτογραφίας στα πλαίσια της Σχολής. Αναφέρει ακόμη πολλά για πρακτικές, νοοτροπίες κλπ. Το θέμα κατά την γνώμη μου είναι εξαιρετικά σοβαρό και καθόλου αμελητέο:
Εν έτει 2013 η τέχνη της φωτογραφίας στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της χώρας μας δεν έχει ισότιμη θέση ανάμεσα στις άλλες ‘‘ευγενείς’’ τέχνες. Υπάρχει σαν παρίας, σαν φτωχός συγγενής. Τα συμπεράσματα δικά σας. Τ. ΤΖΙΜΑΣ
http://www.photobusiness.gr/PhotoBusinessWeekly/Photobusiness_weekly_214.pdf
Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ http://www.photography.asfa.gr/
ΕΡΓΑΣΙΕΣ http://www.photography.asfa.gr/ergasies.html
ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΕΣ http://www.photography.asfa.gr/monografies.html